Low carb

Pořád nevíte co jíst, nebo jak začít s low carb? Zde najdete konkrétní návod s jídelníčkem na pět dní

Seznámili jste se s principy low carb stravování, ale stále si nejste jistí jak si poskládat jídelniček? Představujte si, jak budete krásní, štíhlí, zdraví a plni energie, ale na druhou stranu začátek pořád odkládáte, máte spousty výmluv, a nebo ještě spousty nezodpovězených otázek, bojíte se, nebo si nevěříte? Čtete dále, nechte se inspirovat a sestavte si vlastní jídelní plán do začátku.

 

Ať už jsou vaše důvodu jakékoliv, začátky jsou vždycky těžké. Nechcete nic pokazit, selhat a ani začínat znovu a znovu. Můžu vám ale poradit dvě zásadní věci:

MOTIVACE A ODHODLÁNÍ

      Ujasněte si PROČ to chcete udělat (sami pro sebe a velmi konkrétně si přiznejte, co od změny stravování očekáváte a co je vaše nejsilnější motivace).

 ZPŮSOB

      Ujasněte si JAK to chcete udělat. Jestli chcete změny zařazovat postupně, pomalu a podle sebe, nebo se na změnu rovnou vrhnete (v obou případech vám může pomoci E-book: Low carb stravování a 5 důvodů, proč si jej zamilovat, kde jsou vysvětleny základy nízkosacharidového stravování). 

Letos v létě mne oslovila jedna žena s tím, že by chtěla poradit s low carb stravováním kvůli hubnutí. Je zdravá a podle mého názoru má pěknou postavu, ale po padesátce začala trochu přibírat a už se necítí ve svém těle nejlépe. Po vysvětlení základů, mi ale oznámila, že to určitě nezvládne, že nemá čas si nic k jídlu připravovat a že nemůže žít bez sladkého a bez ovoce.

 

Druhý den se mi znovu ozvala s tím, že si to rozmyslela, že by to chtěla zkusit, ale nejraději, aby to bylo bez práce a jestli bych ji nezajistila low carb krabičky. Docela mě překvapilo, kolik firem v okolí nebo i z větší dálky nabízí low carb krabičky s dovozem, výběr byl dobrý.

 

Nakonec jsme společně vybraly režim s jídlem, který by nejvíce vyhovoval. Jenže mě překvapil poměr cena vs. jednoduchost. Proto jsem se rozhodla, že krabičkovou službu nevyužijeme a jídlo připravím sama. V jídelníčku jsme se domluvily na třech velmi jednoduchých základních jídlech bez složitého vyvařování. S tím, že jídla s masem se budou opakovat dva dny. Tím se velmi urychlí příprava.

 

Byla to pro mne výzva a zároveň jsem měla radost, že stejná jídla připravím i pro sebe a přirozeně najedu na režim, který mi v létě trošku ujíždí ze svých zajetých kolejí. 

Pravidla:

→ Každá porce musí být dostatečně velká, abyste neměli hlad okolo 5 hodin (i více). Tuto podmínku zajistí pestrá skladba na talíři. 

→ Každé jídlo by mělo obsahovat zástupce bílkovin, hodně tuků a ještě více zeleniny (zelenina zastupuje sacharidovou složku).

→ Nízkosacharidová strava je založena na tom, že sacharidy bývají nahrazeny tuky, proto se anglicky nazývá low carb high fat a tukem při výběru surovin a přípravě jídla nešetříme.

 

meal plan, diet plan, eating healthy

Pořadí jídel můžete libovolně měnit, low carb nezná striktní dělení: snídaně – oběd – večeře, proto se obvykle jídla nazývají 1., 2., 3., ale na pořadí nezáleží.

 

V jídelníčku neuvádím velikost porce, kalorie, ani gramáže. Pro každého je to individuální, každý má jiné potřeby. Berte, prosím, tento JÍDELNÍČEK jako INSPIRACI.

1. DEN
» Vaječina, zelenina, semínka
» Kuřecí prso s kůží, pečená zelenina
» Grilovaný plísňový sýr, zeleninový salát se zakysanou smetanou 
low carb
low carb

2. DEN

» Mozzarela obalená ve schwarzwaldské šunce, zelenina, ořechy
» Špíz, zeleninové pyré a listy salátu 
» Kuřecí prso, pečená zelenina

3. DEN

 

» Bílý tučný jogurt, rybíz a mandlové plátky

 

» Vepřové maso, zeleninový salát, zakysanka

 

» Špíz, zeleninové pyré, listy salátu, okurka

low carb
low carb

4. DEN

 

» Volí oka, šunka, zeleninový salát

 

» Vepřové maso, čerstvá zelenina

 

» Karbanátky, rajčatová omáčka, pečená zelenina

5. DEN

 

» Bezobilný chléb, pomazánka, čerstvá zelenina

 

» Obalovaný květák, čerstvá zelenina

 

» Karbanátky, rajčatová omáčka, pečená zelenina

 

Svačina (navíc) 1 muffin bez cukru a bez mouky – dcera měla první narozeniny a připravovala jsem slavnostní sváču 

RECEPT zde

low carb

Jídla jsou maximálně jednoduchá, ale i přesto to pro mě nebylo lehké všechno skloubit. Nakonec se o jídlo přihlásil i manžel, který si navíc „objednal“ sacharidové přílohy. K tomu nejí kuřecí stehna a low carb obalovaný květák. Já nesním krkovici a kuřecí stehna. Iveta, pro kterou jsem vařila, nejí kuřecí prsa, vepřovou pečeni a rajčata. Bylo to trochu náročnější, ale nakonec jsme to zvládli a já jsem se těšila každý další den. 

Jak hodnotí náš pětidenní startovací experiment Iveta?

Jsem nadšená! Motivací pro změnu stravování mi bylo zhubnutí pár kil. Low carb mě zaujal hlavně z důvodu jednoduchosti. Doteď jsem jedla docela málo, stravu jsem moc neřešila a jedla jsem vše, na co jsem měla chuť. V mém jídelníčku se objevovalo dost sladkostí a ovoce.

 

Na prvních pár dní jsme ladily výběr jídel tak, aby se mi co nejvíce trefil do chuti a byl jednoduchý na přípravu. Tři jídla denně pro mě byla z hlediska frekvence a velikosti porce dostačující. Jen jednou se mi stalo, že jsem pocítila menší hlad, a to, když byl na snídani jogurt s ovocem a mandlemi. 

Obavy jsem měla z toho, že budu mít velké chutě na sladké a na oblíbené ovoce, k tomu ale nedošlo. Byla jsem celý den příjemně sytá a na jídlo mimo připravené krabičky jsem ani nepomyslela. 

Moc jsme si to užila. Těchto úvodních pět dní mi ukázalo nové možnosti ve stravování. Jídla mi moc chutnala, nejvíc mě překvapil LC obalovaný květák pečený v troubě, který určitě zařadím mezi svá oblíbená jídla. 

Vytvořte si
vlastní, perfektní, low carb
jídelníček:

8 základních rad pro úspěšný start
kanban, work, work process

  1. Určete si frekvenci jídla (doporučuji 3 x denně, pokud by nevyhovovalo, přidáte svačinu nebo další jídlo).
  2. Jídla si naplánujte pouze z doporučených a vhodných potravin (seznam naleznete v ebooku).
  3.         Každé jídlo by mělo obsahovat bílkoviny, tuk a zeleninu (samozřejmě chápu, že k jogurtu s ovocem si zeleninu nedáte J ).
  4.          Jídelníček si naplánujte na 3 – 5 dní.
  5.          Udělejte si nákupní seznam.
  6.           Nakupte všechno potřebné naráz (příprava bude pro vás snazší, když budete mít všechno doma a po ruce).
  7.          Pokud pocítíte brzo po jídle hlad, přidejte příště na velikosti porce.
  8.          Snažte se nesvačit, ale zbytečně se netrapte, pokud svačinu potřebujete, svačte.

Myslím, že s tímto návodem si hravě zvládnete i vy sami doma vyzkoušet low carb „na vlastní kůži“. Nebojte se toho!  Nemusíte být dokonalí, každý krok ke změně k lepšímu se počítá. Tak běžte plánovat, nakoupit a vařit.

 

Více tipů na low carb jídla naleznete na mém Instagramovém profilu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *