strawberry, low carb fruit

Jahodové hody – sezónnost, lokálnost a recept na low carb bublaninu

Jsme trošku takové Marušky z pohádky O dvanácti měsíčkách a i v lednu si chodíme pro jahody. Je už taková doba, všechno je dostupné ihned a celoročně. Od ovoce a zeleniny, které cestuje i několik dnů přes půl zeměkoule pak nemůžeme ani nic moc čekat. Jak chuťově, tak obsahem zdraví prospěšných látek.

Nejlépe je jíst potraviny sezonní a lokální, to je jasné. Být sezonní a lokální vždy a ve všem je velmi složité a troufnu si říct, že pro většinu lidí i nereálné.  Já mám svůj rok složený ze sezón, na které se moc těším. Mám to o trošku jednodušší, protože jsem většinu života prožila na vesnici, pár let ve městě a nyní jsem se opět do malé vesnice vrátila. Dá se tady pěstovat a chovat na co si jen vzpomenete a pokud něco nemáte, rodina, přátelé a sousedé vás ochotě zásobují.

Sezonní a lokální suroviny jdou snadno sehnat i ve městě. Ovoce, zeleninu, vajíčka, mléčné produkty a dokonce i maso lze sehnat na farmářských trzích, bezobalových obchodech, přímo na farmách, u drobných pěstitelů, omezeně si můžete vypěstovat i něco sami třeba na balkoně, objednat přes různé služby nebo dokonce i v supermarketu. V supermarketu je to na delší dobu, ale stačí sledovat popisky, přečíst odkud ovoce a zelenina pochází a určitě něco lokálního a sezonního (možná i bio) seženete.  

local, shop, stores

Velkým hitem posledních let se po celé republice staly samosběry. Lidé jedou na výlet, stráví několik hodin na čerstvém vzduchu, užijí si a nakonec ani moc nezaplatí. Cena je oprati již natrhaným plodům připravených v obchodech nízká. Pěstitelé provozující samosběry mívají rezervační systémy úplně plné.

My bydlíme poblíž jedné farmy provozující samosběr jahod a dalšího ovoce a zeleniny. Loni jsme se chtěli přihlásit, ale hodinu po spuštění rezervačního systému byly všechny kapacity na celé léto obsazeny. Přišla nám jen sms, s prosbou ať netelefonujeme, že jsou všechny místa obsazená a že jsme v pořadníku, kdyby se někdo odhlásil. Na řadu jsme se nakonec vůbec nedostali, ale jsem moc ráda, že je o takovouto službu až fenomenální zájem.

Moje nejoblíbenější low carb jídelní sezony jsou – kopřivy, medvědí česnek, chřest, jahody, cukety a dýně.  Samozřejmě, mám ráda i jiné sezonní poklady, ale tyhle jsou moje top.

 

jahody

Výhody sezonních lokálních surovin:

      + Potraviny neputují po velmi dlouhé a náročné cestě

      + Sezonní potraviny od místních farmářů cestují pár hodin

      + Přirozená zralost, čerstvost a zachování chuti

      + Maximum vitamínů, minerálů a další cenných látek

      + Nákupem podpoříme lokální producenty a ekonomiku

      + Často ekologičtější (nejen kvůli cestování, ale i kvůli pesticidům)

Letošní jahodová sezona u nás probíhá jako opravdové hody, jahody stále dozrávají a my mlsáme a pořád nejsme u konce. Jahody patří mezi ovoce povolné při nízkosacharidovém LOW CARB stravování.

 V sezóně může nastat problém v tom, že ovoce a zeleniny je k dispozici naráz ve velkém množství, a to je pak trochu problém, co rychle ještě a ještě vymyslet.

INPIRACE na zpracování jahod:

      * Čerstvé jahody jen tak

      *  Jahody se šlehačkou (čerstvé jahody + ušlehaná vysokotučná smetana)

      * Jahody jako ozdoba nebo náplň k jakémukoliv lc dezertu

      * Low carb Bublanina (recept níže)

      * Low carb Zmrzlina (jahody + smetana rozmixovat a dát zmrazit)

      * Koktejl

      * Marmeláda bez cukru

      * Nanuky (0,5 šlehačky + 0,5 mascarpone + jahody)

      * Zamrazit na horší časy 🙂

low carb ovoce, jahody
low carb dezert

Přestože miluji vaření a pečení, tak přesně, jak říká můj manžel, dělám jen to co je rychlé a jednoduché. Mám dva osvědčené recepty na low carb bublaninu, které dělám po celý rok, protože v létě zamražuji rybíz a borůvky, které později do bublaniny používám.

Nyní bych se s vámi podělila o jiný recept – mojí třetí bublaninu, která vznikla tak trochu jako z nouze ctnost, potřebovala jsem totiž spotřebovat kokosovou mouku. No a nakonec je z toho báječný a jednoduchý recept, který všem moc chutnal a zařazuji jej do svého repertoáru. Kokosová mouka je velmi savá, těsto je trochu hutnější, ale to je právě jeho výhoda, protože mi vždycky ovoce padá až na spodek, ale v tomto případě sedí krásně nahoře.

Sladidlo nepoužívám žádné, pokud chcete, přidejte si sami dle chuti.

low carb dezert

JAHODOVÁ LOW CARB BUBLANINA

6 vajec

1 jogurt

60 g kokosové mouky

Vanilkový extrakt

1 lžička prášku do pečiva

Jahody

Všechny suroviny (kromě jahod) umícháme do hladkého těsta. Těsto vylijeme do menší pečící formy. Na těsto rozprostřeme jahody. Dáme péct do předehřáté trouby na 170 °C, pečeme přibližně 35 minut.

Bublanina je výborná tak jak je sama o sobě, když si ale chceme přilepšit, pokapu jí kokosovým máslem.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *