spoon, fork, cutlery

Cukr – sladký nepřítel

Cukr je téměř ve všem! Je i tam, kde byste jej určitě nečekali. Není to jen kostka cukru vhozená do ranní kávy nebo pocukrovaná kobliha, pokud si začnete cukru všímat, narazíte na něj všude. Nebavím se teď o sacharidech, mám na mysli pouze přidaný cukr.

Cukrem se většina lidí přejídá a ani o tom nemusí vědět.

Dokonce je to tak zapeklité, že pokud byste si začali číst složení výrobků, nemusíte na první pohled přidaný cukr objevit. Cukr se maskuje, existuje více než 50 různých výrazů pro cukr, může být označen například tím, z čeho byl vyroben, nebo jeho typem. Uvedu vám pár příkladů: cukr, glukóza, sacharóza, fruktóza, vysoce fruktózový kukuřičný sirup (HFCS), kukuřičný sirup, ječný slad, agávový sirup, melasa, karamel, dextrin, maltóza, demerara, panela, sucanat, D-ribóza, …

Kompletní výčet by byl velice dlouhý a navíc neustále přibývají další názvy. Některé dokonce neznám ani já. Jde o to, že pokud si koupíme jakoukoliv zpracovanou potravinu v obchodě, je velice těžké, se přidanému cukru vyhnout. Vyřadit nápoje a potraviny, do kterých byl cukr během jejich zpracování přidán, se teď může zdát na první pohled jako nemožné, ale je to počáteční krok k cestě za skutečným jídlem.

lump sugar, sugar, cubes

Zkuste si projít doma svou lednici nebo špajzku a ověřte si mé tvrzení. J  V minulosti, pokud si ještě dobře pamatuji, mě udivil cukr v šunce, ve slanině, v sušeném mase, v paštikách, v hořčici, v sušeném ovoci, kořenících směsích a dokonce i v kysaném zelí.

Může to sice vypadat, jakože je ve všem trošku, ale co udělá troška k trošce a k další trošce? Plus připočteme cukr, o kterém vědomě víme, a ve výsledku je z toho obrovská nálož. To jsme ještě ale nezapočítali přirozené cukry a sacharidy. Tak schválně, víte, kolik cukru denně sníte?

Měl by i zdravý člověk cukr (alespoň) omezovat?

Myslím, že ano.

Přestože je v dnešní době cukr na pranýři a stává se potravinou, která sklízí samou kritiku, neustále roste v České republice jeho spotřeba.  Nadměrný příjem cukru může vést k přejídání, obezitě, hormonální nerovnováze, výkyvům glykémie, hyperglykémie, poškození cév, inzulínové rezistenci, problémům s pletí a závislosti.

Nepřeháním, na nadměrný příjem cukru vzniká závislost, to je dnešní realita.

Moje mamka je o 21 let starší než já, má štíhlou postavu a je zdravá jako řípa. Celý život jí sladkosti, pije kolu nebo džus. Sladkosti jí denně a vždycky říká, že za to nemůže, že na sladkosti má chuť a že „tělo si řekne“. Noooo, …, neřekne, takhle to nefunguje. Cukr je vysoce návykový a překrývá, stejně jako průmyslově zpracované potraviny, přirozené signály těla.

K návratu k přirozené komunikaci ve stylu „tělo si řekne“ vede dlouhá cesta, ale jde to.

Zkusme nejprve VYŘADIT PŘIDANÝ CUKR.   

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *